Ainulindalë

Forum van het Tolkien Genootschap Unquendor
It is currently 23 Jun 2017, 01:50

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Toekomst van het forum
PostPosted: 30 Mar 2015, 11:33 

Location: Beverwijk, a little more to the West then most dare dwell
Beste mensen;

het forum is sinds jaar en dag een steevast onderdeel van Unquendor. Ik kan me zeer goed voorstellen dat je daar niet zomaar afscheid van wil nemen, maar ik kan me ook niet onttrekken aan de constatering dat het, hoewel een zeer gewaardeerd medium is binnen Unquendor, dat het hier de afgelopen jaren steeds rustiger is geworden. (En daar ben ik ook zelf schuldig aan). Dat gaat mij zeer aan het hart en als verantwoordelijk bestuurslid wil ik daar graag iets aan doen.

Wat ik, als verantwoordelijk bestuurslid, graag wil weten is hoe zij, die het forum gebruiken, de toekomst er van zien en wat jullie ideeën zijn om het forum nieuw leven in te blazen.

Ik wil deze draad graag openstellen voor alles en iedereen die een mening heeft over het forum en ik wil dat iedereen zonder schroom zijn of haar mening hierover kan geven. Ik zal alle reacties, ideeën en suggesties zorgvuldig met het bestuur bespreken als het forum tijdens onze bestuursvergaderingen* besproken word.

Vriendelijke groeten;
Jeroen Bakker (Bestuurslid Tolkien Genootschap Unquendor)

* Die vergaderingen zijn doorgaans openbaar en te bezoeken (na aanmelding bij de secretaris) voor leden van het Tolkien Genootschap Unquendor.

De eenzame Eenzaamheid

Daar gaat hij eenzaam en alleen
Al voor hij verdween
Door de wouden wadent
Van eenzaamheid vergaanent

Profile  

PostPosted: 17 Apr 2015, 17:16 

:(

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2015, 14:43 

En weer een week later...

Ik kom hier eens in de paar maanden langs om even te kijken, maar ik moet zeggen dat het informatieve gehalte van het forum wel behoorlijk minder is geworden dan een paar jaar geleden.

Ik zou het ergens jammer vinden als het forum er niet meer is, maar ook heel begrijpelijk

Profile  

PostPosted: 03 May 2015, 12:13 

Ik plaats mijn visie over dit onderwerp zoals ik die in het Ledengedeelte gegeven heb ook maar hier in het openbaar:

Ja, het is hier stilletjes geworden; men is de vraagjes, feitjes, weetjes en niemendalletjes naar facebook gaan verplaatsen.

Nee, ik vind dat niet leuk.

Ik vind failbook namelijk nog altijd een grotendeels ongeschikt medium voor effectieve discussie. Voor klets, nieuwtjes en oppervlakkige uitdrukkingen van Tolkien- (of Jackson-)gekte — ‘memes!’ — is het praktisch, snel en makkelijk bereikbaar omdat men er toch is om het over van alles en nog wat te hebben. Men is nooit op fb voor Tolkien, Unquendor of om de nerd uit te hangen alleen.

Maar als er serieuze antwoorden op geïnteresseerde vragen moeten komen, is failbook zeer rap de mindere van een goed gestructureerd forum. Alles op facebook verdwijnt min of meer rap. Rijp en groen wordt door de gulzigheid waarmee failbook de gebruikers reclame en handelopbrengende verslavende bezigheden door de strot wil duwen voortdurend ongestructureerd door elkaar gehusseld. Wat ooit gezegd is, en nog de moeite waard is omdat het onderwerp weer (voor de zoveelste keer?) aangesneden wordt, is slecht tot niet terug te vinden. Ja, in een groep (elders niet) is er nog een zoekfunctie, die weliswaar zeer oude posts en threads weet op te diepen, maar slecht werkt, vooral als het gaat om wat er in commentaren gezegd is — en juist daar zijn vaak de interessante antwoorden op vage vragen te vinden.

Op een goed forum kun je discussieonderwerpen in categorieën en sub-categorieëen indelen, de moderators kunnen threads opsplitsen of samenvoegen, als daar noodzaak to is, posts in detail wijzigen als ingrijpen noodzakelijk is, en onderwerpen verplaatsen als dat nodig is. Je kunt er met een behoorlijke zoekfunctie gericht of ongericht, al naar behoefte, zoeken naar zoektermen in alle posts of bepaalde categorieën. Het blijft een oneindig veel beter medium voor een serieuze discussie.

Daar komt bij dat je het in eigen beheer hebt en dus ook voor de archivering en toegankelijkheid kunt zorgen. Op facebook heb je het niet in de hand, en ben je uiteindelijk ook wat deze punten betreft overgeleverd aan de grillen van deels verborgen commerciële belangen.

Ik ben hier nog wel eens. Ik ben namelijk ook nog steeds moderator hier, actief, voorzover het forum nog actief is — hetgeen inhoudt dat ik spam veeg, spammers mep, kapotte links repareer als ik erop stuit, en verdwaalden de weg naar actievere oorden wijs. Maar ik ben hier nog het meest als ik een oude discussie zoek, die ik bij het beantwoorden van gerezen vragen nog eens wil raadplegen, of waar ik zo maar van wil genieten. En dat blijkt dan niet alleen Tolkienologische, Ardalogische, Jacksonistische of organisatorische discussies betreffen, maar ook wel eens de kletspraat die achteraf toch relevanter of blijvender is gebleken dan aanvankelijk leek.

En dat brengt mij op de suggestie die gedaan is het forum te sluiten, maar als archief raadpleegbaar te houden. Laat ik benadrukken dat als dat betekent het forum simpelweg oninlogbaar te maken en in de motteballen te leggen dat dat volstrekt onacceptabel is. De zoekfunctie werkt namelijk alleen voor wie ingelogd is. Ook de delen van het forum die alleen voor bepaalde gebruikers toegankelijk zijn, zijn dan niet meer zichtbaar. En ze open te stellen voor elke anonyme raadpleger lijkt me ook niet de bedoeling.

Archiveren zal dus een hoop werk betekenen om het gearchiveerde forum zoekbaar te houden, en per afgezonderd gedeelte toegankelijk voor de relevante categorieën lieden.

Unquendor heeft al een bepaald slechte beurt gemaakt door van het oude, ingestorte forum geen archief te bewaren, laat staan dat raadpleegbaar te houden, hoewel daar wel van diverse kanten bij herhaling om verzocht is. En evenzo om van het Athelas-forum geen raadpleegbaar archief te maken, hoewel dat door de Athelas-beheerders eveneens nadrukkelijk is aangeboden. Ik merk nog steeds af en toe dat ik behoefte heb om diverse belangrijke uiteenzettingen die ik op beide geschreven heb te raadplegen, eventueel voor hergebruik. En dat kan dus niet :evil:

Unquendor dient zich er dus van bewust te zijn dat het een verantwoordelijkheid heeft voor het bewaren en raadpleegbaar te houden van het forum, waar het zich niet met een jantje-van-leiden af kan maken, en dat het op dit gebied bepaald geen respectabele staat van dienst heeft. Een gewaarschuwde vereniging telle niet voor twee, maar voor drie. :oo

Maar eigenlijk vind ik dat Unquendor zich niet kan veroorloven om afstand te doen van een medium om in eigen beheer gestructureerd te discussieren en die discussies toegangkelijk te houden. Wat mij betreft staat dat gelijk met een vertrek metterwoon uit de Gouw naar Carn Dûm. Een gevestigd, reputabel en actief Tolkiengenootschap onwaardig.

Profile  

PostPosted: 03 May 2015, 20:39 

Hierop reageer ik toch maar op de plek waar het staat.

Als het sluiten van het forum inhoudt dat het archief hetzij voor de eerste de beste googelaar, hetzij in het geheel niet meer raadpleegbaar is, ben ik daar ook tegen, dus dat is misschien wel iets waar een oplossing voor moet worden gezocht. Interessante discussies moeten niet verloren gaan.

Alleen is mij niet duidelijk over hoeveel memorabele inhoudelijke discussies het gaat. Sinds ik me in 2006 als lid van het forum heb aangemeld, kan ik me er maar weinig herinneren. Misschien kun je een lijstje maken, Mithrennaith, om de gedachte te onderbouwen dat er binnen de Nederlandse Tolkiengemeenschap blijkbaar toch behoefte is aan zo'n discussieplek?

Verder ben ik een beetje aan het tellen gegaan en heb ik vastgesteld dat er in die negen jaar maar ongeveer vijfendertig leden zijn geweest die gemiddeld minimaal één bijdrage per maand hebben geleverd (zo'n tien leden hebben gemiddeld minimaal 1 x per week gepost, twee minimaal 2 x per week en drie zo'n 4 keer per week of nog vaker). Ongeveer een vijfde van de leden heeft nooit iets gepost, bijna een derde heeft tussen 1 keer in de negen jaar en gemiddeld 1 keer per jaar gepost. Inhoudelijke topics als Leven en Werk en vooral Midden-aarde legden het duidelijk af tegen het klets- en het feesttopic. Volgens mij was het forum vooral een verzamelplaats voor insiders die elkaar ook regelmatig elders tegenkwamen. Je kunt Facebook nog zo hard Failbook noemen, het is een stuk laagdrempeliger en er zijn meer mensen op actief. De enige forumfunctie waar het inderdaad niet geschikt voor is, is die van de inhoudelijke discussies, en de historie wijst volgens mij uit dat daar bij Nederlandstalige Tolkienfans nu niet echt een schreeuwende behoefte aan is. We wonen met z'n allen misschien niet ver genoeg uit elkaar. Als je als fan uit New York met een fan uit San Francisco wilt discussiëren, kun je niet buiten een forum. Maar hier?

Bovendien is dit topic opgezet om over de toekomst van het Forum te discussiëren. Je kunt nog zo fulmineren over wat er in het verleden verkeerd is gegaan en gedaan, maar dat helpt niet zo erg als het over die toekomstvraag gaat. Het is al eerder gezegd, maar het kale feit dat ik na een maand de vierde ben die op de oorspronkelijke post reageert en dat de eerste twee reacties niet echt inhoudelijk waren, spreekt boekdelen.

Maar nogmaals, als er een manier is om de spaarzame discussies die er wel zijn geweest te bewaren, dan lijkt het me voor de hand te liggen als dat ook gebeurt.

Profile  

PostPosted: 24 May 2015, 05:35 

Dezelfde reactie op enkele opmerkingen als in het ledengedeelte ook hier:
fileg wrote:
Bovendien is dit topic opgezet om over de toekomst van het Forum te discussiëren. Je kunt nog zo fulmineren over wat er in het verleden verkeerd is gegaan en gedaan, maar dat helpt niet zo erg als het over die toekomstvraag gaat.
Geen toekomst zonder verleden. Mijn ergernis dat iedereen indertijd bliefde naar de punten van zijn of haar schoenen te kijken is niet relevant voor het feit dat een behoorlijk bestuurde organisatie uit de fouten van het verleden in ieder geval de lering moet trekken die niet te herhalen.

Voor mij is die duidelijk dat een behoorlijke en raadpleegbare archivering van het forum geen ‘luxe speeltje’ is maar basisvoorwaarde als men dit hier afsluit.

fileg wrote:
Alleen is mij niet duidelijk over hoeveel memorabele inhoudelijke discussies het gaat. Sinds ik me in 2006 als lid van het forum heb aangemeld, kan ik me er maar weinig herinneren. Misschien kun je een lijstje maken, Mithrennaith, om de gedachte te onderbouwen dat er binnen de Nederlandse Tolkiengemeenschap blijkbaar toch behoefte is aan zo'n discussieplek?
Dat is niet zo makkelijk, en voor de archiefvraag is dat ook niet zo relevant. Behoorlijk archiveren betekent niet krentenpikken. Dus ik wil hier ook geen lijstje geven met ‘belangrijke onderwerpen’ als dat gebruikt zou kunnen worden als (drog)argument om de rest dan weg te gooien.

Maar ik kom hier met enige regelmaat vooral om threads die over vertalen, nederlandse uitgaven, de HoMe, te raadplegen (secundaire) boeken, de geografie en kaarten van Midden-aarde (in de ruimste zin), chronologieën (en heiligenkalenders – ja, ik wil daar ooit nog eens een stukje van maken) en tengwar (daar was ook nog een uiteenzetting over die in dat hobbithol in Castricum) gaan. Maar ook hebben we ergens nog eens een aardige discussie gehad over kritiek op de LotR-films als verfilmingen (met vergelijkingen met Terry Gilliam’s ‹Brothers Grimm› :) ), en dan zijn er uiteraard nog de zeer belangwekkende discussies over Stadhouders, Tea and Taters, Onvergankelijke Vlam en Johannes 1, en ethnografie in Midden-aarde (met nadruk op computerspelen).

En dan wil ik hier ook nog wel eens voor mijn eigen genoegen wat prietpraat raadplegen, zoals over groene halsbandparkieten, of over muggen op Rannoch Moor (o nee, die was op het oude forum). Iets relevanter zijn een topic over Richard Adams, een over Stephen Colbert, Andúril en een portret van Tolkien als heilige, en een of twee (of drie?) over de Inklings.

Het essentiële van al dit gezoek is echter dat je niet weet wat je over een jaar nog eens op zou willen zoeken. Toen ik voor fileg’s reactie las, had ik geen flauw idee dat een week later een discussie in de facebook-groep van de Tolkien Society over een persiflage van Tolkien’s portret mij naar deze post — en bijbehorende discussie — op zoek zou laten gaan. En laat ik ook gelijk even waarschuwen dat het ook gevaarlijk is om het forum in serieuze en minder serieuze delen op te splitsen. Een van de belangrijker topics over tengwar staat bijvoorbeeld in de afdeling ‘Herbergen, etc.’.

En tenslotte wil ik nog met instemming aanhalen wat Eduard Frankes in de discussie in de groep op facebook schreef:
Quote:
Als vers lid van deze groep en gewezen eigenaar en moderator van diverse fora, denk ik dat het belang van een 'eigen' forum nooit onderschat moet worden. Ik heb diverse fora ten onder zien gaan door Facebook om er daarna achter te komen dat een 'eigen plekje' alleen voor leden een veilige haven kan zijn, uit de stormen van Facebook. Waar alleen de echte leden informatie kunnen lezen en privacy hoog in het vaandel staat. Deze groep is openbaar, dus iedereen of Facebook kan dit lezen, in een eigen forum is het mogelijk om sommige topics alleen voor leden toegankelijk te maken. Dat is soms nodig en niet mogelijk in de Facebook groep.
Wij (lees andere fora beheerders en ik) hebben in het verleden de keuze gemaakt om fora op te heffen en hebben daarbij in sommige gevallen achteraf gezien een verkeerde keuze gemaakt.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]