Ainulindalë

Forum van het Tolkien Genootschap Unquendor
It is currently 22 Nov 2017, 09:32

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 13 Nov 2014, 17:44 

Hallo allemaal !

Zoals sommige van jullie wellicht al wel weten is gisteren (12-11-2014) de officiële release geweest van de Desolation of Smaug Extended Edition op blu ray en dvd mediadragers.

De extended edition biedt in dit geval zo'n 24 minuten aan extra beeld materiaal en verhaal, en heeft zoals vanouds ook een flinke lading documantaires verspreid over 2 extra blu ray discs, die weer garant staan voor vele uren aan inzicht in het gehele creatieve proces achter de films.
De vraag is nu natuurlijk of al dit materiaal ook wel daadwerkelijk de moeite waard is om te bekijken.

Wat betreft de documentaires kan ik kort zijn. Hier is het antwoord een klinkende ja. Wat betreft de films zelf ligt het allemaal wat genuanceerder.
Als liefhebber van Tolkien zijn geschreven werk vind ik de verfilmingen tot nu toe weinig indrukwekkend.

Als ik het geheel bekijk, en de LOTR trilogie in deze mee neem, dan hebben de films wel goede momenten. Dit zijn vaak de momenten waar de films de boeken daadwerkelijk nauwgezet lijken te volgen, en veel van de dialogen en essentie van de des betreffende karakters bewaard zijn gebleven.
Helaas staan hier toch ook met grote regelmaat diverse wijzigingen tegenover die gewoon totaal niet uit pakken, en 9 van de 10 keer totaal onnodig zijn gebleken.
Helaas brengen deze wijzigingen in het plot van de films ook met grote regelmaat inconsistenties met zich mee. Volstrekt onnodig, zeker als je daarbij in beschouwing neemt dat Tolkien vele jaren heeft gewerkt aan zijn boeken en geschriften, en daarbij onnoemelijk gedetailleerd te werk is gegaan.

Toen ik een paar jaar geleden dan ook voor het eerst vernam dat er van The Hobbit daadwerkelijk een verfilming zou komen in meerdere delen, ondersteund door verhaal elementen die hun oorsprong vinden in de appendices van Return of the King, was ik wel zeer benieuwd naar hoe dit project uit zou gaan pakken.

In tegenstelling tot LOTR is The Hobbit een vrij toegankelijk boek, waarbij de focus van het verhaal op een duidelijke point of view character ligt.
Daarbij is The Hobbit ook heel erg geschreven vanuit de belevingswereld van deze point of view character.

Op zich vind ik wel dat in een wereld als Middle Earth de zaken zeker van meerdere kanten bekeken dienen te worden, omdat het verhaal op die manier gewoonweg veel interessanter wordt.

Ik was dus wel blij te vernemen dat men in elk geval een verfilming ging maken van The Hobbit, maar deze met behulp van de appendices uitgebreid zou worden tot een soort volledige versie. Nu weet ik dat Tolkien zelf ook met dit idee gespeeld heeft, maar dit uiteindelijk nooit echt heeft kunnen doorzetten in zijn leven, omdat hij zijn andere werken gewoonweg meer prioriteit heeft gegeven.
Des al niet te min had deze serie films een unieke kans kunnen zijn om de zaken als een geheel in beeld te brengen.

Helaas is wederom gebleken dat het schrijvers team in de vorm van Peter Jackson, Fran Walsh, en vooral Philippa Boyens (En niet te vergeten Guillermo Del Toro die ook een aandeel heeft gehad.) wederom falen in de vertaalslag van boekwerk naar script.

Als Desolation of Smaug extended me iets heeft duidelijk gemaakt, is het de mate waarin dit schrijvers team er niet in slaagt om dit verhaal op een coherente en respectvolle manier om te zetten naar een serie films.

Waar bij LOTR nog vaak met het excuus werd gegooid dat zaken compacter moesten, vanwege gelimiteerde tijd etc, snijden bij The Hobbit deze argumenten eigenlijk nauwelijks hout.
Het verhaal zelf is erg gefocust, en er is meer dan genoeg tijd om extra achtergrond te verkennen.

Maar in plaats van daadwerkelijk materiaal uit de appendices op een coherente manier te vertalen naar film, en daarbij dus alles logisch samen te voegen, hecht Team Jackson meer waarde aan hun eigen slappe fanfiction.

Want hoe kan het zijn dat het gehele Azanulbizar verhaal, het gevangenschap van Traîn II in Dol Guldur, het lot van de laatste van de ringen en het bekomen van Gandalf aan de kaart en sleutel totaal zijn weg gesloopt uit de cinematic cuts, en figuren als Tauriël (Nader te noemen Mary Sue) daadwerkelijk prioriteit hebben gekregen ?????

Wat is deze Mary Sue voor een onzinnig en totaal oninteressant karakter ?? Ze is in bijna alle opzichten perfect. Ze is een gedreven strijdster, heeft een puur hart, staat open voor anderen, doorziet alles, is altijd een redder in nood, en als klap op de vuurpijl begrijpt ze de medicinale kunsten en helende magie net zo goed als de veel oudere en wijzere elven (Elrond) in Middle Earth.

Waarom tijd verspillen aan een saai, slap standaard en niet te vergeten geforceerd "romantisch" subplot dat niet zijn oorsprong heeft in de boeken, en dan zaken die echt belangrijk zijn voor het verhaal gewoon compleet uit het verhaal weg laten ??

Er zijn veel van dit soort beslissingen gemaakt die naar mijn idee de cinematic versie van de film erg naar beneden halen. (Waarom zou bijvoorbeeld Azog nog moeten leven ? Waarom zou niet gewoon Bolg de grote Orc antagonist kunnen zijn zoals in de boeken staat ?)

Hoewel zo'n beetje al het materiaal vanuit de boeken vervormd is, ben ik dan wel blij dat een aantal zaken die ik hier boven aanhaal als zijnde gapende plot gaten in een bepaalde vorm terug keren in deze extended edition.
Had deze versie van de film in de bioscoop gedraaid, dan was ik een stuk minder teleurgesteld geweest in wat ons allen voorgeschoteld was.
De toegevoegde scenes brengen de film in een aantal opzichten gelukkig weer net iets dichter bij de geschreven werken van Tolkien terug. Waarom het er in de eerste plaats niet in zat is in deze weer een andere discussie.
Deze versie maakt het als boek verfilming nog steeds niet heel goed, maar het zet in ieder geval een aantal zaken recht ten opzichte van de in mijn ogen zeer ondermaatse cinematic versie.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]